woensdag 20 april 2016

Monochrome baby blanket - Free pattern in Dutch and English



Voor een zomerbaby haakte ik dit zachte wiegdekentje in één tint grijs.

I made this soft babyblanket for a baby that will be born this summer.


Ik moet bekennen dat ik mezelf echt in toom heb moeten houden!
Ik haak graag met meerdere kleuren of met wat fantasietjes erbij.
Deze keer niet, het moest echt eenvoudig blijven en in één kleur zijn.
Verrassend genoeg vind ik het resultaat best mooi en krijg ik zelfs zin om nog meer unikleurige haakprojecten te proberen...

I have to admit that it wasn't easy for me.
I just like to work with colours and embellishments.
But not this time, this had to be clean and simple and in one colour.
To my own suprise I really like the result!
I'm even thinking about other projects in one colour...



Ook onze kat Bella kwam, 
zag,...
en voelde dat het goed was :-)

Our cat Bella came to have a look...
and felt that it was a good blanket to sleep on :-)




Sigrid x


PATROON BABYDEKEN
( for English, please scroll down )

Nodig: 3 bollen Royal lichtgrijs, haaknaald 4
( Als je nogal los haakt, of een grotere haaknaald gebruikt, koop dan misschien nog een 4de bol voor de zekerheid - want ik had niet zo veel garen op overschot! )

Afmetingen: 71 x 81 cm
*Wil je de deken groter/kleiner maken? Neem een aantal steken dat deelbaar is door 3 + 2!*

Zet 101 lossen als beginketting op.
Rij 1: haak 2 lossen ( = 1 stokje ) , steek je haaknaald in de 3de losse vanaf de naald en haak een stokje. haak vanaf daar in elke losse een stokje. ( = 101 stokjes )
Rij 2: keer, haak in elk stokje een vaste, maar enkel in de voorste lus. (= 101 vasten )
Rij 3: keer, haak 2 lossen ( = 1 stokje ), sla de eerste 2 steken over en haak in de derde steek van de vorige rij (een stokje, een losse, een stokje). *Sla 2 steken over, haak in de 3de steek ( een stokje, een losse, een stokje ).** Herhaal van * tot ** tot aan het einde. Haak aan het einde in de laatste steek nog een apart stokje.
Rij 4: keer, haak in elk stokje en in elke losse een vaste. (= 101 vasten ).
Vergeet in de laatste steek ( = de 2 beginlossen van de vorige rij die 1 stokje vormen ) geen vaste te haken, anders kom je niet aan 101 vasten.
Rij 5: keer, haak in elke vaste een stokje maar enkel in de achterste lus. ( = 101 stokjes )
Herhaal nog 18 keer van rij 2 tot en met rij 5.
Je hebt het patroon in totaal dan 19 keer en eindigt met een rij stokjes.
Hecht niet af.

Rand: Zorg dat je aan de goede kant haakt ( dwz de kant met de lijntjes die ontstaan door in de voorste/achterste lus te haken is de achterkant ).
Haak in elke steek een vaste.
In de hoeken haak je in één steek 3 vasten.
Aan de zijkant van het werk haak je in elke rij vasten 1 vaste, in de rijen met stokjes 2 vasten.
Als je helemaal rond bent, sluit je met een halve vaste.
Daarna nog een rij vasten: in elke vaste, 1 vaste.
In de hoeken waar je 3 vasten haakte, haak je nu 3 vasten in de middelste vaste van die 3 vasten van de vorige rij.
Herhaal dit nog 1 keer, zodat je als rand 3 rijen vasten hebt.
Hecht af.


PATTERN FOR UK / CANADA
You need a crochet hook nr.8 and more or less 500 metres of yarn. (I used 3 thick skeins.)

Size: almost 28 Inch by almost 32 Inch
*If you want this blanket bigger or smaller, take a multiple of 3 + 2*


Start with 101 chain stitches.
Row 1: 2 chain stitches ( counts as 1 treble ), insert hook under the 3 stitch from your hook and make a treble.   In each stitch a treble, so you become 101 trebles.
Row 2: Turn your work, crochet in each treble a double crochet, but insert hook under front loop.
( = 101 double crochets )

Row 3: Turn. Crochet 2 chain stitches ( = 1 treble ), skip the first 2 stitches and in the 3rd stitch you make a treble, a chain stitch and a treble. All in one stitch.
* Skip 2 stitches and in the next stitch you make (a treble, a chain stitch and a treble)*
Repeat from * to * until the end of your row. In the last stitch you crochet another treble.
Row 4: Turn. Make a double crochet in each stitch ( in each treble and in each chain stitch - don't forget the last one, where the 2 chainstitches form a treble as well )
This makes still a row of 101 stitches.

Row 5: Turn. In each double crochet, you make a treble, but insert hook under back loop.
Again 101 stitches.
Repeat 18 times from row 2 till row 5 ( or as many times as you like to ).
You end with a row of trebels.


Now for the edging:
Choose the good side of your work (= the side with the lines you created by inserting your hook in front and back loops is the backside).
You make a double crochet in each stitch of your last row.
In the corner you crochet 3 double crochets in the corner stitch.
Go on bij crochetting a double crochet in each row, but in the rows with trebles, you crochet 2 double crochets.
Again in the corner 3 double crochets.
Also a double crochet in each chain stitch of the beginning of your blanket.
In the last stitch at the corner, 3 double crochets.
Then the other side, again in each row a double crochet, in the rows with the trebles, you make 2 double crochets.
When you come to the end, you just go on with another row, making double crochets in each stitch.
In the corners where tere are the 3 stitches in one stitch, you make 3 double crochets in the middlest stitch of the previous 3 stitches.
The again a row of double crochets
I used 3 rows of double crochets for the edging.
If you like you can even go on with a 4th row.




65 opmerkingen:

  1. Jammer dat ik die zomerbaby niet ben. Mooi hoor Sigrid. Ik had niet anders verwacht van jou. Groetjes Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha Hilde! Je kunt het ook over je knieën leggen misschien? ;-)

      Verwijderen
  2. Heel erg mooi! Helemaal mijn smaak. Grappig dat je eraan moest wennen, en het nu toch mooi vindt. Ik doe ook wel eens iets met kleur, maar zal dat niet gauw voor mezelf doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Felle kleuren maken me ook vrolijk, maar in een interieur moét je soms neutrale kleuren gebruiken, anders krijg je hoofdpijn hé :-)

      Verwijderen
  3. Hey Sigrid

    Je dekentje ziet er prachtig uit.
    Ik heb het patroontje direct opgeslagen, voor als ik er nog eens eentje wil haken. :-)

    Groetjes
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, wat mooi!! Ook die komt op mijn to-do lijstje!! Bedankt voor het patroon :D
    Ik haak eigenlijk ook nooit in 1 kleur, ik vind dat echt heel erg moeilijk, whahaha.

    Liefs,
    Lola

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Lola :-) En dat wist ik al, dat jij ook héél veel van kleur houdt :-)

      Verwijderen
  5. Mooi! Soms is het heel verrassend om eens een heel andere weg te bewandelen dan je gewend bent ;-) Ik ben zelf niet zo'n kleurrijk type, misschien moet ik juist kleurrijk eens proberen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben benieuwd... koop alvast maar een paar bollen fluo-garen ;-) hihi

      Verwijderen
  6. Het resultaat met één kleur is toch wel heel mooi, lekker rustig en helemaal in de mode. Maar haken met meerdere kleurtjes is voor jezelf leuker om te doen.
    Ik vind je deken in elk geval mooi. Hopelijk de moeder van de zomerbaby ook.
    Leuk dat je ons ook het patroon gaf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal Corrie, ik word ook blij van al die kleurtjes.
      Maar dit is in de mode zoals je zegt en ik wed dat de mama hier blijer mee is dan met een 'circus'deken :-) I'll let you know!

      Verwijderen
  7. Hi Sigrid, I like your pattern, it gives an interesting texture! I must agree, I also love using colours, but sometimes one plain colour can also look nice, especially if the pattern is varied. Both together (texture and lots of colour) makes it look too hectic.

    Well done,
    Ingrid xx
    Myfunkycrochet.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank's Ingrid! You're totally right, sometimes it can be too much.

      Verwijderen
  8. Zo mooi! En dat daar dan zo'n kleintje onder ligt <3

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind hem prachtig! Herken het dat het moeilijk is om niet teveel kleurtjes te gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi patroon,heel simpel,leuk om te msaken als plaid voor een oudere dasme die iets over haar benen wilIk ga gelijk garen halen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn, als er iets niet duidelijk is in het patroon, laat het me dan horen!

      Verwijderen
  11. Prachtig! Ja, dat is toch wel echt mooi, zo simpel van een kleur.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eenvoud siert, een oud gezegde dat nog vaak van toepassing is :-)

      Verwijderen
  12. Wat een schattig dekentje!
    En duidelijk kat-proof!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, voor een momentje is het inderdaad kat-proof, maar niet als ze beginnen klauwen en hun haartjes er in weven ;-) Maar ze weten als geen ander wat er het zachtst en het warmst is om op te slapen, dat wel!

      Verwijderen
  13. Ojee weer 1 voor op mijn to do list :)
    Super mooi !!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Echt mooi ontwerp Sigrid!
    Ik heb nog een aantal bollen gemêleerd softfun liggen waar ik graag een ledikant deken van wil haken. Vind dit een erg geschikt patroon, dankje! Heb je rekening gehouden met het aantal lossen in je beginketting? Een meervoud van een bepaald aantal?

    Fijne avond en groetjes,
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nienke!
      Oh, ik kijk al uit naar jouw versie :-)
      Het aantal beginlossen is een veelvoud van 3 + 1. Daarna 2 lossen als eerste stokje van rij 1.
      ( Ik haak vaak maar 2 lossen als eerste stokje, omdat de rand dan steviger blijft ).
      Veel plezier! x

      Verwijderen
    2. Hoi Sigrid!
      Bedankt voor je reactie, alleen nu zat ik even te denken, het zal wel aan mij liggen hoor haha.. maar 101 of 100 is toch geen veelvoud van 3?.. Misschien kun je het me nog even uitleggen!
      Groetjes Nienke

      Verwijderen
    3. Oeps, hihi, ik bedoelde een veelvoud van 3 + 2, en dat is dan 99 + 2.
      En zo kom ik aan 101 beginlossen.
      Fijn weekend x

      Verwijderen
  15. Hij is erg leuk!!! Ook ik hou wel van kleurtjes, maar moet bekennen dat dit ook wel echt te gek is!!! Bedankt voor je patroon, lief dat je dat met ons deelt.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gorgeous! ♥ Using only one color is perfect for this wonderful pattern :-). Thanks for sharing, Sigrid!! The cat feet are too sweet ;-). Happy weekend!
    Nata xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much Nata, enjoy your weekend too!!

      Verwijderen
    2. Heel leuk en heel mooi. Eenvoud in kleur kan prachtig zijn he?! Ik vind het patroon ook erg leuk voor een tas, ga ik denk ik wel een keer gebruiken. Dank voor het delen.
      Groetjes van Yvonne

      Verwijderen
    3. Bedankt Yvonnen, ben alvast benieuwd naar die tas!

      Verwijderen
  17. Prachtig in al zijn eenvoud. Goed dat je je in moest houden :-)))
    Bedankt voor het patroontje!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja hé, ben ook blij dat ik me ingehouden heb :-)

      Verwijderen
  18. It's beautiful, thank you for sharing. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh this is SO pretty!

    I would LOVE for you to share this with my Facebook Group: https://www.facebook.com/groups/pluckyrecipescraftstips/

    Thanks for joining Cooking and Crafting with J & J!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een prachtig ontwerp, mooi zo in 1 kleur, dan komt de steek extra goed uit.
    Dank voor het delen!
    Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Sigrid,

    Super bedankt voor dit mooie patroon. Ik wist maar niet wat ik met mijn partij garen van 1 kleur moest maken. Nu kan ik eindelijk aan de slag voor een mooie babydeken voor mijn aanstaande (eerste) kleinzoon.

    Groetjes Hilda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn om te lezen Hilda! Ik wens je heel veel plezier met het haken, als er iets is, mail me gerust: sigrid.swinnen@telenet.be
      En ook van harte proficiat met het oma worden!!

      Verwijderen
  22. Hey Sigrid

    Vorige week ben ik begonnen aan een monochrome baby dekentje. Maar de toer na de 'stokjes-losse-stokjes' doe ik iedere keer iets fout. Ik minder dan altijd. :-( Ik heb het uitgetrokken en ga iets anders maken. Maar dit dekentje blijft in mijn achterhoofd en ooit ga ik het haken. :-)

    Groetjes
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Carolien, bedankt voor je feedback!
      Ik heb het nog eens nagelezen en misschien heb je geminderd doordat je in het laatste stokje ( = 2 lossen die aan het begin van de vorige rij als stokje dienen ) geen vaste haakt?
      Veel plezier met je nieuwe project, en jammer dat het niet wou lukken.
      Ik ga nu het patroon nog even aanpassen, zodat dat van dat beginstokje duidelijker is.
      Want als jij als ervaren haakster er niet in slaagt, dan scheelt er volgens mij iets aan mijn patroon.
      Groetjes!

      Verwijderen
    2. Ik weet echt niet wat ik fout deed. Eén van de komende dagen ga ik het nog eens in een proeflapje opnieuw proberen. Ik ga zeker rekening houden met je tip. :-) Als het mij gelukt is zonder fouten, hou ik je op de hoogte. ;-)

      Verwijderen
    3. Ik ga er zelf ook nog eens aan beginnen, aan dit dekentje, dus misschien kom ik de fout wel tegen. Ik geloof dat er nog mensen waren die hiermee begonnen zijn, dus ik ga eens horen of het bij hun lukt.
      Succes x

      Verwijderen
  23. mooi patroon, heb je het in het Engels? google translate does not understand crochet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Nee, ik heb het nog niet naar het Engels vertaald, maar ik ga dat doen voor jou!
      Ik zal dit blogbericht aanvullen met de Engelse versie.
      - Thank you! No, I haven't translated it to english yet, but I will!
      I'll add the translation to this blog post and let you know as soon as possible!
      Sigrid x

      Verwijderen
    2. That would be great thankyou mijn Nederlandse is niet zo goed :-D x

      Verwijderen
    3. I tried to translate it in U.K. crochet terms, I hope that's okay for you?
      When I've got time, I'll translate it also with American crochet terms!

      Verwijderen
    4. That is very kind of you thankyou. I am bilingual when it comes to crochet so can cope with uk and us terms. Many thanks x

      Verwijderen
  24. Ben hem nu aan het maken wat is hij leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, wat fijn :-) Stuur je een foto als hij af is? ( via Fb ofzo, of per mail )
      Dat mensen mijn ideeën haken, vind ik het grootste compliment dat er is!
      Dankjewel Alice!

      Verwijderen
  25. Erg mooi dit babydekentje Sigrid. Ik zal morgen een linkje posten op Haakinformatie.
    Groetjes Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtige deken. Door maar in één kleur te haken zie je de verschillende steken mooi.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen